Inrikes. Svenska kraftnät har tecknat avtal om en strategisk reserv för innevarande vinter på sammanlagt 350 megawatt. Avtalen gäller perioden 15 januari till och med 15 mars och syftar till att motverka effektbrist vid tillfällen då elanvändningen riskerar att överstiga tillgången, exempelvis under mycket kalla vinterdagar.
Enligt generaldirektör Thomas Pålsson har arbetet med att få reserven på plats haft hög prioritet. Den strategiska reserven kan aktiveras av Svenska kraftnät om balansresurserna bedöms vara på väg att uttömmas och jämvikten mellan tillgång och efterfrågan hotas.
Avtalen har slutits med Sydkraft avseende Karlhamnsverket i Blekinge på 330 megawatt samt med Mälarenergi avseende Aros G4 Västerås på 20 megawatt. Tidigare försök att upphandla en strategisk reserv till denna vinter avbröts i oktober, då inga anbud kunde antas.
Inför den nu genomförda upphandlingen har Svenska kraftnät tillämpat en utvecklad metod för att bedöma kostnadseffektivitet. Enligt divisionschefen Eva Vitell innebär metoden att de första tillförda megawatten bedöms ha högre nytta än de sista, vilket möjliggjort en mindre volym inom samma kostnadsram. Den maximala kostnaden och volymen för perioden är oförändrade jämfört med föregående upphandling och uppgår till 96 miljoner kronor respektive 800 megawatt.
Svenska kraftnät uppger att den strategiska reserven är ett av flera verktyg för att trygga elförsörjningen. Samtidigt pågår arbete med att utveckla ytterligare systemtjänster och att säkra strategiska reserver även för kommande vintrar, då elförbrukningen väntas öka.