Hej alla barn, nu blir det barnprogram
Titta nu här vad farbror Mustafa tar fram.
Ett stycke lödpistol och nu ska ni få höra
vad man med ett stycke lödpistol kan göra.
Bränneli bränn och klippeti klopp
så har vi fått en omskuren snopp.
Det här är en sådan (vid det här laget gammal) nyhet som man egentligen inte vill skriva om. En ortendoktor köpte sig en billig lödpistol och satte sedan igång med att avlägsna småpojkars förhud med det förväntade resultatet att en massa gossar nu har sönderbrända kön1. En del av mig bryr sig egentligen inte särskilt mycket, det är trots allt än så länge varken svenskar eller andra européer som drabbas av sådan ointelligens2.
Det finns dock en aspekt av det som stör mig och det är att det är ännu ett steg i den enorma förfulningen av världen. Sådana bestialiska tilltag är blott ännu en varböld man tvingas beskåda vare sig man vill det eller ej. Det är som att se en tjock person klämma finnar på bussen. Osmakligt. Det är ingen estetisk skillnad på det och alla dessa betongsarkofager som förpestar städerna3, osmaklig tunnelbanekonst4, perversa väggmålningar5, diskussioner på SVT om hur det känns när säd rinner ur rumpan efter att ha blivit rövknullad6 eller hur den moderna feminismen manifesterar sig i kvinnors yttre7 (vilket är högst avsiktligt8).
Det är idel fulhet överallt runt oss, vi angrips av fulhet nästan varje vaken sekund. Den omger oss i vår närmiljö, vi plågas av den på våra arbetsplatser, genom det mesta som syns på teven, i tidningarna och i konsthallarna och värst av allt är att fulheten ej får kritiseras. Överheten har nämligen arrangerat det så att den som anmärker på fulheten omedelbart stämplas som högst suspekt 9, endast prydda reaktionärer kan ha invändningar. Skönhet är subjektivt hävdar makten med kluven tunga samtidigt som den endast gynnar betonglådor och menskonst och bekämpar alla klassiska ideal.
Är det endast prydhet som talar? Knappast! De som klagar på modern konst uppskattar förmodligen indiska tempelväggar10 eller barbystade grekiska statyer och det är för att syftet med den konsten är radikalt annorlunda vilket märks i den kärleksfulla omsorg som tillägnas den. På de indiska tempelväggarna kan vi se hur sex upphöjs till en spirituell handling som man ska bemästra och de grekiska statyerna skildrar de ideal som antikens greker strävade efter att uppnå. Modern konst som kontrast skapas endast för att vara vulgär, för att förmå folk att inte sträva efter något ideal alls och att reducera sexualitet till renodlat animalisk behovstillfredsställelse likt att vräka i sig chips direkt man känner minsta hungerkänslan. Det är ok att vara fet, förslappad och bitter, det är vad den moderna kosten förtäljer.
På samma sätt är modern arkitektur ett mentalt angrepp. Dess syfte är att framhäva den individualistiska statsindividen på bekostnad av familjen11 samt att göra människor till mer effektiva produktionsenheter. Arkitekter ska beräkna vilken minimal mängd solljus och yta människa behöver och sedan tillfredsställa det och inte mer 12. Det är en människosyn som påminner om hur djur betraktas i det industriella jordbruket och givetvis kommer människan börja känna sig och bete sig som boskap om deras omgivning formges för ett sådant ändamål. Det räcker inte heller med att förstöra våra bostäder, våra arbetsplatser och all konst och media. Naturens förfulning ska fortskrida till den grad att man inte längre kommer kunna vistas i skogen utan att se vindkraftverk13. Det ska helt enkelt inte finnas någon undanflykt, inte ett enda skrymsle ska tillåtas vara kvar där du kan få uppleva något gott och vackert i lugn och ro.
Folkutbytet, våldet, arkitekturen, konsten, kontrollsamhället, demokratin, politiken, välfärden. Allt är manifestationer av samma underliggande människofientlighet som vi skänkt fritt spelrum i årtionde efter årtionde. Det är ondska, ren och skär ondska14 och innan vi till fullo inser att det är just ondska vi har att göra med så kommer ingen lyfta ett finger.
- Mohammed könsstympade stort antal pojkar med lödpistol – slipper fängelse och utvisning ↩︎
- Som Jimmy Jansson sa “Att de tar livet av varandra på tider och platser där ingen annan kan drabbas. Det är illa nog och måste upphöra . . . Men att de börja mörda på öppen gata på ljusa dagen . . . Det är över alla föreställningsbara gränser” ↩︎
- Låda, låda eller låda? Därför blev nya Liljevalchs så fult ↩︎
- Nakna gubbar och mensblod – nu får tunnelbanan ny konst ↩︎
- Carolinas jättekonstverk chockar göteborgarna ↩︎
- Det bruna guldet ↩︎
- GALLERY: Feminism, Before and After ↩︎
- How White Supremacy and Capitalism Influence Beauty Standards ↩︎
- Exempelvis genom att kopplas till Breivik ↩︎
- Tempelvägg i Kahjuraho ↩︎
- Walter Gropius – Sociological Premises for the Minimum Dwelling of Urban Industrial Populations The rented apartment is replacing the ancestral family home, attachment to the home town ceases, and a new era of nomad individuals begins, fostered by the rapid development of mechanized transportation. The family is losing its home just as the tribe lost its territory. The cohesive power of the family is yielding to the rights of the individual citizen of the state. ↩︎
- Samma källa som ovan. The problem of the minimum dwelling is that of establishing the elementary minimum of space, air, light and heat required by man in order that he be able to fully develop his life functions without experiencing restrictions due to his dwelling, i.e., a minimum modus vivendi in place of a modus non moriendi. The actual minimum varies according to local conditions of city and country, landscape and climate; a given quantity of air space in the dwelling has different meanings in a narrow city street and in a sparsely settled suburb. Von Drigalski, Paul Vogler and other hygienists observe that, given good conditions of ventilation and sunlight, man’s requirements of living space from the biological viewpoint are very small, particularly if the space is correctly organized for efficiency; a graphic picture of the superiority of a small modern apartment over an obsolete one is provided by the comparison offered by a well-known architect between an ingeniously arranged wardrobe trunk and a crate. ↩︎
- Tre gånger fler vindkraftverk kan bli verklighet 2040 Det blir svårt att hitta platser i Sverige där du inte ser minst en turbin, säger forskaren Johan Svensson. ↩︎
- Myter & Mysterier – Avsnitt 37 Motstånd ↩︎
Hej.
Kort:
Skapandet av skönhet kräver kreativitet, denna å sin sida kräver att skaparen är begränsad av materiella hänsyn: tid, material, pengar.
Längre:
Tid går inte att göra mer, alltså måste man lära sig utnyttja den kreativt.
Material är vad de är, alltså måste skaparen underordna sig materians egna egenskaper och ödmjukt nalkas det valda materialet för att kunna skapa skönhet ur det.
Pengar finns i oändlig mängd, eller näst intill, för den som inte sätter något eget på spel i sitt skapande utan har det som arbete.
Ta den triptyken som lins för det du skriver om. Skönjer man inte just att de skapare du beskriver – vare sig de är arkitekter, politisk aktiva inom alla -ismer, eller kapitalister – ha oändligt med tid och därför inte tvingas vara kreativ, kan välja de simplaste material och därför inte tvingas vara ödmjuka, och har ändlöst med pengar eftersom det inte är deras egna som betalar?
Att designa och producera en Tesla är inte en kreativ utan en industriell process. Alltså är den ful och saknar flexibilitet och är onödigt dyr på alla sätt. Jämför den med en Volvo Amazon eller t o m en 240 kombi. Kreativa i hur de maximerat alla olika interagerande faktorer; estetiken naturlig organiskt fogad till funktion och nytta; och robust men ändå billig och flexibel teknologi med exceptionell hållbarhet. Du kan med enkla medel göra om en 240 till gengasdrift – gör om det med en Tesla. Du kan köra en 240 på grus och makadam, i 90 knutar. Gör om det med en Tesla och batteriet tar eld av att skrapa i backen. Och så vidare.
Skönhet kräver konstfärdighet. Vilket kräver disciplin, övning och ödmjukhet. Vilka bara kan hamras fram på livets städ av verklig erfarenhet där det egna skinnet stått på spel. Det är ingen slump att gamla tiders kreatörer ofta levde på ruinens brant hur framgångsrika de än var. Just där, dansande mellan Friggs och Brages dälder å ena sidan, och Hels kalla forsar och Muspels söners lågor den andra, skapas skönhet.
Ett långt svar betyder antingen att en skribent “väckt en sträng” om en liten katakres tillåts, eller att den som svarar är en knast med ett Augeas-stall av käppahästar. Jag lämnar öppet hur det förhåller sig i mitt fall.
Tips: om du har möjlighet någon gång, besök Östra Skånes Konstrunda och särskilt SARA (Swedish Academy of Realist Art) i Simrishamn, de brukar ha öppet hus den veckan. Där skapas både skönhet och konst, och bra matställen är det inte ont om heller.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Beträffande det att omgivningen görs ful, men verkligen borde göras vacker: Roger Scrutons film “Why Beauty Matters”
https://vimeo.com/128428182
https://en.wikipedia.org/wiki/Why_Beauty_Matters
Det är en befrielse att höra någon säga det som man känner så klart själv, men som de som beslutar om bebyggelse tycks strunta i.