tisdag, augusti 9, 2022
HemPolitikKällkritikbyrån - tvättare av Facebookbyk

Källkritikbyrån – tvättare av Facebookbyk

Framgångspodden väckte uppmärksamhet när gästande Katarina Gospic problematiserade Pfizers mRNA-vaccin och hur det godkänts. Proffstyckare i slaskpressen, bl.a. Agnes Wold i Aftonbladet, var snabbt ute och kastade invektiv efter poddarna. 

De större dagstidningarna fann det alltså för gott att i god folkuppfostringsanda göra klart för sina läsare att sådant poddande minsann inte går an. I Danmark och Tyskland finns exempel på tidningar som bett sina läsare om ursäkt för sin undermåliga och okritiska journalistiska gärning med avseende på coronahanteringen. Inte så hos oss. 

Jag lyssnade på poddavsnittet i söndags, under långkörning i bilen. Mitt intryck var ungefär ”viktigt ämne, extremt glättig förpackning”. 

Dagen efter fick jag upp ett inlägg av Källkritikbyrån i mitt facebookflöde. Källkritikbyrån är ingenting jag följer eller gillar på Facebook – jag kände inte ens till dess existens och jag hade aldrig besökt deras hemsida. Inlägget handlar om Framgångspodden och löd ordagrant: ”Nu har vi hunnit gå igenom en del av påståendena i Framgångspodden – här kommer en genomgång. Glad fredag!

Facebook håller god koll på mitt googleliv, vet jag sedan tidigare. Söker jag nya jaktstövlar på google, så förföljs jag sedan av facebookanonser om stövlar. Håller facebook även koll på när jag konsumerar poddar med klandervärt innehåll? Jo.

Ett besök på Källkritikbyråns hemsida – man ska ju vara källkritisk – visar att, jodå, Källkritikbyrån och Facebook har sina påsar ihop. Man skriver: ”Källkritikbyrån samarbetar sedan 10 juni 2020 med Facebook som en tredjepartsfaktagranskare och därmed kan du komma att se våra artiklar kopplade till spridda länkar eller bilder på Facebook och Instagram.

Och naturligtvis flödar pengar från Facebook till Källkritikbyrån: ”Facebook har gett ett sponsorsbidrag till Källkritikbyråns utbildningsverksamhet och vi har inom ramen för det samarbetet kunnat genomföra två gratis onlineföreläsningar för allmänheten från vår gratislista.

Är man korkad om man inte förstår varför det behövs pengar från Facebook för att hålla gratisföreläsningar online? Är det inte bara att spela in en föreläsning och lägga upp på sin youtubekanal, eller? 

Källkritikbyrån drivs av journalisterna Jack Werner, Åsa Larsson och Linnea Jonjons. De anger arbetslivserfarenhet från bl.a. DN, TT, Dagens Industri, Metro och SR. Linnea Jonjons har rent av varit redaktionschef på Metro. 

Ni vet, Metro som gick i konkurs. Och Jack Werner beskriver sig själv på Källkritikbyråns hemsida som ”prisbelönt journalist”. 

Vem då? Jack Werner. Han är prisbelönt. 

Källkritikbyrån har en youtubekanal. Där finns hela två videos. Den ena är 1:21 lång och heter ”Källkoll corona”. Inte direkt en kioskvältare. Den har 28 visningar. Efter ett år. 

Då har det gått lite bättre för den längre videon. Dryga halvtimmen lång och har efter ett år 1124 visningar. Betydligt fler visningar än kanalens hela 18 prenumeranter. 

Källkritikbyrån är ett aktiebolag. Bolaget visade upp en årsredovisning första gången 2020. Omsättningen var då 881 kkr. Det återstår att se vad omsättningen blev 2021. 

Men har de då ingen läsvärd hemsida? Visst har de en hemsida. Den är fruktansvärt dålig. Under rubriken ”Granskning” finner man rubriker som följande:

”Bedragare luras med falska Coop-sidor på Facebook”

”Lokal C-politiker vilseleder om covid-19 och vaccin”

”Nej, du kan inte vinna den här köksapparaten”

”Nej, Pfizers VD har inte blivit gripen”

Granskning? Inte alls. Trams som tas från sociala medier och tillskrivs en betydelse det inte har. 

Varför ska vi alls bry oss om vad människor bakom Källkritikbyrån skriver? Vad gör deras anspråk på att vara bättre på källkritik legitima? Svar: ingenting alls. Den här trion har gått i säng med Facebook. De är därför del av en folkuppfostringskampanj och en påverkansoperation på de svenska väljarna, som saknar motstycke i historien. Främmande makts inblandning i vårt politiska system. 

De agerar nyttiga idioter med uppgift att tvätta Facebooks solkiga krage vit. Inget annat.

Från skribenten

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här