lördag, april 27, 2024
HemKulturRecension: Orania – Att bygga en nation

Recension: Orania – Att bygga en nation

Författaren, fotografen, dokumentärfilmaren och sydafrikakännaren Jonas Nilsson har kommit ut med en ny bok om den lilla, men starkt växande, frihetliga staden Orania i Sydafrika. Folkungens kulturredaktion fick som recensent läsa boken innan den officiella boklanseringen.

För ungefär 30 år sedan köpte en grupp Boer, hollandsättlingar, ett stycke mark långt ute i den Sydafrikanska obygden. De ville, som nybyggare, börja bygga ett samhälle för sig, de sina och sitt folk. Ett samhälle som skilde sig från det mångkulturella Sydafrika och de samhällsproblem som följer i mångkulturens kölvatten. Sedan dess har det lilla samhällsembryot vuxit till en mindre stad med ca 3000 invånare, samtliga europeiska ättlingar.

Boken är lite annorlunda uppbyggd än en traditionell bok då den genomgående varvar text och fotografier. Text på varannan sida och foto på varannan. Det gör boken inbjudande och lättläst. Det finns en starkt personlig prägel i boken. Upplevelserna som beskrivs och fotografierna är författarens egna. Jonas refererar vid flera tillfällen till sin egen familj vilket inte minst kommer fram i det lite säregna kapitlet ”Recept” där Jonas betonar hur hans fästmö sätter sin personliga prägel på flera av bakverken. Receptkapitlet ger annars en intressant inblick i afrikanderkulturen. Maträtter, tillagningsmetoder och måltider är ju en signifikant och ofta särpräglad del av ett folks kultur.

Bokens titel känns nästan lite förminskande av boken då den förvisso handlar mycket Orania och hur staden skapades, byggs och utvecklas efterhand. Men det finns så mycket mer i boken. Boernas kultur, som nämnts ovan, och deras historia avhandlas ingående. Det avslutande kapitlet har en annan prägel med djuplodande politiska analyser och funderingar kring ett litet gryende samhälles möjligheter att göra sig oberoende från det omgivande samhället, och skapa suveränitet samt på sikt kanske utvecklas till en egen fristående nation. Den röda tråden i boken är dock hela tiden Orania.

Andra intressanta kapitel tar upp vikten av att som nybyggar- och utbrytarregion skriva sin egen historia och själv ta makten att föra fram berättelsen om sin utveckling. Att inte fastna i att ständigt förhålla sig till andra, mindre välvilliga krafters berättelse om projektets utveckling.

Vikten av att, som man gör i Orania, kontrollera demografin i staden, både på kort och lång sikt diskuteras också ingående i ett eget kapitel. Så även vikten av att bygga en långsiktigt stark och självständig ekonomi som inte bygger på import av billig arbetskraft utifrån. Detta inbegriper skapandet av en egen valuta och bank, vilket beskrivs ingående i boken.

Sammanfattningsvis finner jag boken mycket intressant och de många fotografierna gör den trevlig att läsa. Många bilder är självförklarande eller förklaras i texten, några kunde dock ha vunnit på en förklarande bildtext. Köp boken, läs den och låt den pryda din bokhylla!

Boken lanseras på konferensen Fria Ord den 30 september 2023 men kan förbeställas i standardutförande, med fotopapper för kraftfullare bildåtergivning eller med fotpapper och hårdpärm för absolut bästa läsupplevelsen.

Andreas Råvik
Andreas Råvik
Andreas är civilingenjör som gillar teknik, natur, kultur, historia och det naturligt sköna. Ifrågasätter reflexmässigt det rådande narrativet som serveras med sked i media. Söker ständigt efter sanning och det långsiktigt goda för familj, släkt och folk. Gillar, och är alltid öppen för, nya perspektiv och infallsvinklar på invanda föreställningar, men står alltid på frihetsälskande folks sida.
Från skribenten

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!